I trykkerens værksted

september 22nd, 2013 § Kommentarer slået fra § permalink

Monotypi (lat. enkelttryk) er en grafisk fladtryksteknik, der oftest kun benyttes til et enkelt tryk, idet følgende ikke bliver gode. Der bliver derfor aldrig tale om oplagstryk.

FARVER

Kobbertrykker Mette Marott og jeg bruger lang tid på at blande farver! Den sorte farve blander vi af komplimentærfarverne. Det gør jeg fordi man derved kan arbejde i en masse nuancer når jeg arbejder med farven på plexiglaspladen. Jeg elsker disse gennemtænkte tekniske detaljer. Her er den sorte blandet af rød og grøn, og vi brugte lang tid på at blande en hud – farve til baggrunden.

farver blandes

 

pigen og ulven

 

Jeg har prøvet at finde fotos i mit billedekartotek som bedst viser min arbejdsproces og hvordan jeg (i dobbeltfarve trykkene – gul/lilla) har arbejdet med komplimentærfarverne og de mange udtoninger der er i overgangen mellem lilla, nederst i billedet, til dér hvor den lilla blandes med den gule og derved skaber farven sort.

værksted12

værksted17

værksted15

værksted

værksted

 

Efter første tryk, eksperimenterede jeg på enkelte af værkerne, med et andet tryk. Man kalder det et ghostprint

gul 6gul 5

 

Her er et andet eksempel. Her har jeg malet videre på plexiglaspladen efter første tryk

pigen og harenpigen, haren og tornadoen

 

 

 

Bedre sent end aldrig!

september 19th, 2013 § Kommentarer slået fra § permalink

Forming circles – huskunstner projekt i Nikolaj Kunsthal i forbindelse med Copenhagen Art Festival.

Her er fotos fra udstillingen!

IMG_1987

 

IMG_1985 IMG_1928 IMG_1929 IMG_1932 IMG_1934 IMG_1960 IMG_1988 IMG_1993 IMG_1995 IMG_1998 IMG_1999

 

Byens Hegn

august 20th, 2012 § Kommentarer slået fra § permalink

Så nærmer ferniseringen sig så småt til Copenhagen Art Festival - Festivalen fik bevilliget 8 meter på Kongens Nytorv til mine fotos fra mine workshop forløb. På skiltet kommer til at stå:

Balance, sammenhold og udelukkelse er nogle af nøgle- begreberne bag billedkunstneren Tina Scherzbergs store, runde fotografier af børn. Billederne viser børn forme udsagn med deres kroppe, der alle fortolker temaet fælleskab. De ni forskellige kropsskulpturer er blevet til i forbindelse med Copenhagen Art Festivals ambassadør- program, og er en del af et kollektivt kunstprojekt med titlen Forming Circles. Elever og lærere fra fire skoleklasser i forskellige dele af hovedstadsområdet har medvirket. Skolerne er Sønderbroskolen, Byvangskolen, Løjtegårdsskolen og Albertslund Lilleskole. Forming Circles kan sammen med festivalens øvrige ambassadørprojekter opleves i Nikolaj Kunsthal.

 

Stærke mænd fra Kailow hjælper med at hænge op, mens jeg dirigerer…

Poster flere fotos senere når skiltet også er oppe…

 

 

Workshop med Byvangskolen 4. dag

august 6th, 2012 § Kommentarer slået fra § permalink

Jeg måtte, på denne sidste workshopdag, indse at eleverne kun nåede at fuldføre deres linoleumstryk, og ikke den gruppeopgave hvori deres figurer skulle indgå i en ny sammenhæng. Alle eleverne arbejder videre, i samarbejde med deres lærere, om at nå det inden udstillingen. Og ellers finder vi på noget sjovt til selve ophængningen af værkerne.

Eleverne kan ihvertfald være stolte af deres arbejde!!

Workshop med Byvangskolen 3. dag

august 6th, 2012 § Kommentarer slået fra § permalink

Efter en lang togrejse ankommer jeg til den lille hyggelige skole Byvangskolen, hvor jeg bliver mødt af afventende og positive børn. Vi er nu klar til de sidste 2 dages arbejde inden vi ses til slut august nemlig til ophængning af alle vores værker til Copenhagen Art Festival!

Oplægget er linoleumstryk. Alle elever skal vælge en tegneseriefigur de vil arbejde videre med. Figuren skal være en figur de kan identificere sig med, den måtte gerne være i bevægelse.Tanken er at de til slut arbejder sammen i grupper og lader deres figurer møde hinanden og dermed skabe en lille fortælling om fællesskab.

Eleverne brugte meget lang tid på at finde den helt rigtige figur, og da linoleum var et nyt medie for dem, fremførte jeg en lang introduktion, så vi ikke endte med afskårne fingre. Eleverne arbejdede meget koncentreret med at skære og de to workshopdage fløj afsted…

 

Workshop med Løjtegårdsskolen 4.dag

juni 20th, 2012 § Kommentarer slået fra § permalink

Vi startede dagen ud med at få billederne klar til at installere udenfor. Her er deres super fine resultater!

Vejret var med os og trods lidt vind hist og her fandt alle et helt rigtigt sted til deres figur…

Fedtmule (og alle drengene) på pigetoilettet. De havde vist aldrig set det indefra. Fedtmule smugkigger ind

Eleverne skulle nu prøve at frihåndstegne deres motiv på linoleum og brugte resten af dagen på at arbejde meget koncentreret med dette, for dem, nye medie. Jeg bad alle om at lave en streg i baggrunden, ideen er så at til deres udstilling på Copenhagen Art Festival, bliver alle trykkene hængt ved siden af hinanden så de danner et fællesskab med hinanden…

 

Workshop med Løjtegårdsskolen 3. dag

juni 20th, 2012 § Kommentarer slået fra § permalink

Jeg har, til dette 2. modul på Løjtegårdsskolen, været inspireret af gadekunst, og fandt en masse fotos fra nettet som jeg glædede mig til at vise eleverne. Hvordan kan man ændre på ens nærområde hvis man blot tilfører det et nyt element? Hvilke nye historier og sammenhænge kan der opstå? Hvordan kan man kombinere det som interesserer børnene med dette kunstprojekt?

Jeg bad klassen om at tage tegneserier,fodboldblade, magasiner med til denne f’ørste dag hvor workshoppen foregik på deres skole i Kastrup. De skulle lede efter motiver hvor en figur var i bevægelse. Ligeledes kunne eleverne finde motiver fra nettet som de kunne printe ud. Den sidste mulighed var den de hældte til, hvilket jo egentlig også giver god mening sålænge man ved hvad man leder efter.

Eleverne gik sammen 2 x 2 og printede figurer ud fra nettet, de blev overført til overhead papir. Grupperne fik deres kopiark og skulle gå rundt i skolegården og nærområdet og se hvor lige netop deres figur kunne indgå og spille en ny rolle. Alle skulle derefter overføre deres billede til karton, klippe det ud og vise for resten af klassen hvor de ville placere den, og fortælle om deres tanker bag.

Det kom der nogen virkelig innovative ideer ud af!

Her arbejdes med at overføre motiverne…

Og tegne op med sort tush…

Og farvelægge…

Og klippe ud…

Enkelte blev færdige den dag, men de fleste arbejdede meget koncentreret med detaljer og før vi havde set os om var dagen omme!

 

Workshop med Løjtegårdsskolen 2. dag

juni 10th, 2012 § Kommentarer slået fra § permalink

Mange af eleverne havde optaget forskellige lyde, og tre drenge fik opgaven at samle det hele på min computer. Det drillede lidt, så vi følger op på det om nogen uger, til vores 2. modul. Men det jeg hørte var virkelig fint, så jeg glæder mig til at få det samlet på bloggen!

Eleverne skulle, i samme grupper som dagen forinden, gå tilbage til deres fællesskabs-skitser og vælge et tema de ville gå videre med, dernæst skulle de alle i gruppen udforme skitser til dette tema, og til sidst vælge den tegning de ville arbejde videre med, for igen, som i mine forrige workshops, skulle de prøve at overføre deres tegning til en stor væg med sort gaffa tape. For enkelte grupper var det svært at blive enige, enkelte grupper splittedes op, men det var helt fint. Klassen har en masse individualister med stærke meninger, og det skal jo respekteres, også selvom temaet er fællesskab. Der kom nogen utrolig fine resultater ud af deres arbejde…

Der arbejdes på skitser

En gruppe arbejdede med ideen om FERIE og FAMILIE – blev senere til to grupper

Fra skitse til “tape-værk” også kaldet “tape-performance”, da efter dagens anstrengelser skulle det hele pilles ned igen! De tog det pænt, trods den tydelige skuffelse. Men jeg tror det blev sat i perspektiv, da jeg fortalte dem at den aktuelle udstilling på Den Frie Udstillingsbygning, som var store konstruktioner skulle tages ned igen efter en uge. På en kunsthal skifter rummene konstant form og det samme med vores workshop, som jo denne dag var vores sidste dag i 1. modul. De kunne stadig komme hjem og være stolte af at de havde haft en slags udstilling på Den Frie Udstillingsbygning. I skulptursalen!

SÅDAN!! De endelige tape-værker:

“Familie – moderen passe på sine unger”

“Familietur – sejltur med familien”

“Ferie foto”

“Ferie (filuris)”

“Søn og far – ferie i Danmark” “De fede på ferie”

De trætte og stolte børn.

Og så skulle det pilles ned!

Jeg ses allerede med Løjtegårdsskolen om en uge, og jeg glæder mig!

 

 

 

Workshop med Løjtegårdsskolen 1. dag

juni 10th, 2012 § Kommentarer slået fra § permalink

Jeg arbejder med børn fra forskellige skoler, i forbindelse med den kommende festival Copenhagen Art Festival. Alle eleverne vil, til festivalen, vise de værker de har arbejdet med under disse workshops, som er fordelt over 3 moduler af to dages varighed.

Jeg har gjort mig mange tanker om hvordan fællesskab kan forstås, og jeg har oplevet forskellige fortolkningsmuligheder gennem adskillige skolebørns øjne. Denne workshop med 5. klasses elever fra Løjtegårdsskole var endnu en workshop, der var berigende og interessant at følge, især elevernes indbyrdes interaktion var særligt interessant. For hvad er fællesskab og hvordan kan man arbejde med begrebet og gøre det relevant for børn i alderen 13-14 år? Hvordan arbejder børn i grupper sammen, for at samarbejde, om at udtrykke fællesskab? Det kan være udfordrende at skulle indgå i nye fællesskaber et sted man aldrig har været før – vi arbejdede i rummene på Den Frie Udstillingsbygning. Kan man slippe ens image og få en ny rolle i en gruppe, og kan man nå et sted hen hvor man i arbejdet med kunst slipper disse tanker, og indgår i fællesskaber på en ny måde?

På vores første dag talte vi en del om hvad fællesskab kan være for en størrelse. Temaet fællesskab er titlen på Copenhagen Art Festival, så derfor var det meget relevant for mig at beskæftige mig med på disse workshops.

Vi talte om det at være indenfor et fællesskab og hvornår man, eller andre, føler sig udenfor et fællesskab, og hvordan man skaber nye fællesskaber. Eftersom vi arbejder på Den Frie Udstillingsbygning som har stor fokus på kunstner fællesskaber, så talte vi også en del om det. Jeg lader mig tit inspirere af det sted jeg er, og da Kunsthallen var ved at installere værker af forskellige lydkunstnere til udstillingen  Fri Lyd sporede jeg eleverne ind på tanken om, at man også kan reflektere omkring fællesskab gennem lyd…

Eleverne arbejdede i 2 minutter på at skrive alle de ord ned de forbandt med fællesskab

Eleverne skulle vælge to ord de synes repræsenterede begrebet fællesskab bedst, og dernæst på 10 minutter prøve at tegne disse to ord. Vi lagde dem på gulvet, for at se om der var nogen ligheder, og hvilke tanker de hver især havde gjort sig.

Dernæst viste jeg eleverne en del fotos af de kommende udstillende kunstneres værker. Måske havde de gjort sig nogen overvejelser som mindede om dem børnene havde gjort sig? Vi talte om de forskellige kunstnerisk greb kunstnerne havde gjort sig, og børnene fik nye perspektiver på hvordan man kan arbejde med samtidskunst. Bl. andet gjorde Jeppe Heins skulpturer i det offentlige rum stort indtryk. Jeg fortalte dem at han kommer til at vise et værk ved Højbro plads, så der er noget at glæde sig til.

Eleverne blev delt i grupper og skulle udfra alle de indtryk og tegninger og ord de havde arbejdet med, prøve at skabe nogen kropsskulpturer som viste dette ord. De skulle samarbejde om at vælge en idé, og det kunne til tider skabe diskusioner, men sådan er det jo at arbejde i den kreative proces. Og de gjorde det godt!

SAMARBEJDE

Det at være fælles om at se op til nogen.

indbyrdes afhængighed!

“At være udenfor fællesskabet” sagde gruppen, hvorefter der var flere der sagde, at når nu han er i midten af cirklen, virker det mere som om han er i centrum og del af fællesskabet” God betragtning, synes jeg.

Der gøres klar til at kunne holde en anden person oppe…

BALANCE

Eleverne var godt trætte efter dagen og alle de fysiske øvelser og alle de tanker dagen havde afstedkommet, men de sidste kræfter brugte vi på at brainstorme over hvilke lyde man kan forbinde med fællesskab. Disse var nogen af dem:

Hvert barn fik en gul seddel med hjem, og skulle, på deres mobil telefon, optage denne lyd. Det kommer på bloggen senere! Ligeledes skrev alle elever en sms, til en ven, en forældre og en bedsteforældre, med beskeden: Beskriv en situation hvor du enten var en del af, eller udenfor, et fællesskab… vi følger op på det dagen efter

 

 

 

 

 

Workshop med Byvangskolen 2. dag

juni 8th, 2012 § Kommentarer slået fra § permalink

Dette er nu 5. klassernes 2. workshop dag, og vi har igen base på Den Frie Udstillingsbygning.

Eleverne arbejdede i samme grupper som dagen forinden, og skulle nu ud fra de kropsskulpturer de var kommet frem til, skabe nogen skitser, som de skulle bruge til deres store tape-værker!

Det blev, efter timers arbejde, til disse fine tegninger. Sådan 5. klasse!

Slutprodukterne… Inspireret af fotos og tanker fra 1. dagen

Tak for nogen gode dage sammen. Næste gang jeg ser klassen igen, er om nogen uger, på deres skole…